Vad gör jag

"Vad gör du på dagarna egentligen?" 
Det är en fråga jag får då och då av vänner och bekanta. Ja, vad gör jag egentligen. Man kanske tänker att herregud nu har du all tid i världen Malin, men se njä det har jag inte riktigt. Det är en hel del besök på vårdcentral och sjukhus för kontroll och omplåstring, och det tar sin lilla tid. Men självklart finns det ändå en hel del tid där emellan. Inför operationen hade jag planerat min period som sjukskriven med att skriva långa listor på tv-serier jag inte hunnit följa, filmer jag borde se, och alla orörda böcker i min bokhylla som jag nu skulle kasta mig över. Jag skulle kolla på morgon-tv, och bara njuta av att inte göra någonting. Verkligen bara såsa omkring. Bli lat. Det fungerade i ungefär en vecka. Bortsett från sådant som jag liksom automatiskt ser på kvällarna framför tv:n har jag sett typ tre avsnitt av tv-serier, sett någon film och läst en halv bok. En halv. På en och en halv månad. Det är sämre än när jag gick i skolan. Saken är den att jag ganska snabbt kom fram till att det här med att vara sjukskriven var dödligt tråkigt och framkallade en helt ny sorts rastlöshet hos mig. Omställningen blev för stor tror jag. Från att ha gått i skolan hela mitt liv fram tills nu, med att plugga typ varje dag de senaste tre åren, till att inte ha någonting sådant att göra. Detta betyder inte att jag saknar skolarbetet, men jag saknade ganska snabbt att ha ett syfte, eller ett mål. Jag saknade känslan av att ha gjort någonting, att ha slutfört och lyckats. 
 
Så jag skapade mig ett syfte. Jag började jobba på det som jag under senaste halvåret gått och fnulat på. Efter några veckors förberedelser kunde jag förra veckan skicka in en ansökan om att starta ett eget företag. Hela den färdiga produkten av allt arbete kommer dröja ett tag till, men första stora steget är taget. Det är mycket kring ett företag och allt ska jag lära mig på nytt. Så det är en stor del som min tid används till. Som du som läser det här kanske förstått vid det här laget är jag inte mycket för att slösa bort min tid, så övriga stunder när jag inte jobbar med företaget läser jag DN, Situation Sthlm eller Filter. Jag lyssnar på podcasts, just nu nästan uteslutande på Sommar/Vinter i P1. Jag tittar på dokumentärer på Netflix eller Svt play. Till och med boken jag läser just nu är facklitterär. Så det handlar inte om att fördriva tid, utan vad jag fördriver tiden med. De här sakerna ger mig någonting jag har nytta av efter den här jävulskapstiden kallad sjukskrivning. Det skulle vara en sådan otrolig förlust att ha spenderat flera månader av sitt liv med att inte göra någonting, jag är alldeles för effektiv för det, på både gott och ont kanske. 
 
Jag klarar mig helt enkelt utmärkt utan skolan, men sämre utan att lära mig saker. Någonting jag tror många, många, många människor på den här jorden kan relatera till. Alla utom typ Jan Björklund och hans medbrottslingar i Gy11.
 
 
 
Allmänt | |
Upp