Ännu en miss från sjukhus

 
Var idag hos sjukgymnasten (eller fysioterapeut som det så fint heter numera) och skulle göra första rehabträningen efter hälseneoperationen. Hon frågar hur det gått osv, och sedan vilka instruktioner och förhållningsregler jag fått. Jag berättar det jag fick veta på Team Olmed i måndags, varpå hon invänder med ett nej nej vänta nu. I min journal står något annat. Jag får inte röra foten, den ska vara låst i 90 grader står det där. Team Olmed gav mig en fotplatta med ett litet handtag för att jag dagligen skulle stretcha och sträcka ut hälsenan - vilket jag också gjort sedan dess. Dubbla budskap alltså. Så jag ringde upp min läkare direkt, och det visade sig att det som stod i journalen stämmer - inga rörelser, absolut inga stretchövningar, för då kan hälsenan sträckas för mycket och då kommer den inte fungera i framtiden. 
 
Jag var minst sagt förvirrad, sen blev jag irriterad. Det blev även min sjukgymnast. Någonstans mellan Karolinska Sjukhuset och Team Olmed har det brustit i kommunikationen, antingen nån som slarvat, sagt/skrivit fel eller misstolkat - och olika information har getts till mig. All kommunikation sjukhus emellan sker ju ovanför mitt huvud, jag har ingen aning om vad som skrivs i remisser eller journaler. Det enda jag kan göra är att lyssna och följa instruktioner, jag kan ju ingenting om det här. 
 
Min sjukgymnast tog allvarligt på det här och skickade direkt iväg en slags anmälan till högre instanser så att ansvarig sjukhuspersonal får reda på det här, inte för att det kan förändra läget för mig, men åtminstone så att det inte händer igen i framtiden. Jag vet ännu inte om min hälsena påverkats negativt av det här, det återstår att se, jag har i alla fall inte haft ont vilket är ett bra tecken. Jag blev ändå rådd att ta detta med Patientnämnden och skicka in en anmälan dit, så det ska jag se till att göra. Sådant här får inte hända, nästa gång är det något allvarligare. 
 
Sedan funderar jag på att gå någon snabbkurs i medicin, rehabilitering och sjukhusadministration, för det verkar ju som att patienten ska ha mer koll på sådant än vad jag tidigare förstått.
 
 
 
Allmänt | |
Upp